ALERGIE – ODVRÁCENÁ STRANA JARA

Zdravím při úterním zamračeném odpoledni. Téma alergie je velice rozsáhlé, tak zde uvedu pouze své zkušenosti s touto mocnou reakcí imunitního systému.

Jsem zařazen do skupiny alergiků už od malička, kdy jsem měl nějaký záhadný problém s očima. Jakmile přišlo jaro a léto, na konci dne mě vždy začly ohromně svědět oči. Nedokázal jsem se v té době ubránit pocitu vyškrábat si oči z důlku a tak jsem si je krásně mnul a mnul a mnul. Kdyby mi pak oči neotekly tak, že jsem měl ztížené vidění, mnul bych si je ještě teď 😀 (ten blažený pocit ohromné úlevy je neuvěřitelně silný). A to nemluvím o tom, že mi oči zrudly tak, že si mě pletli s králíkem…

Naprosto výstižné 😀

Došlo to až do bodu, kdy jsem ke konci základní školy zašel za alergologem a ten mi doporučil nějaké vakcíny, které se měly píchat po dobu tří let. Kývnul jsem na to a tak začala má tříletá pravidelná docházka do naší polikliniky, kde jsem si nechal píchnout nějakou tekutinu, které jsem důvěřoval (nutno podotknout, že sestřička se mi dost líbila, tak to bylo celkem fajn 😀 ). Bylo to myslím 1x za 2 týdny… nebo 1x za měsíc? Hm… kdo ví. Už je to nějaký pátek, co tam nechodím, tak si to přesně nepamatuji, omlouvám se. Každopádně po skončení i v průběhu této procedury jsem poznal dost velké zlepšení, tak jsem byl velice rád. Oči už mě v sezoně tolik nesvěděly a ani tolik nerudly, takže hurááá!

Uběhlo pár let v naprosté pohodičce, až se mi jednoho rána na začátku jara objevila rýma, svědění v nose, neustálé kýchání a s tím spojené slzení očí. Měl jsem pravidelnou půlroční kontrolu u alergologa a tak jsem mu to všechno řekl. Bylo mi povězeno, že se alergie během let vyvíjí a tak se takhle vyvinula (nejspíš). Jelikož to nebylo nic extra vážného – spíše nepříjemného – a trvalo to většinou max. 2 týdny, nevadilo mi to. Pak se mi stalo totéž, akorát na podzim – což bylo přinejmenším divné – a to když jsem byl na víkend u (teď již bývalé) přítelkyně. První den v pohodě a po probuzení další den celý zahleněný, usmrkaný atd. Napadlo mě, jestli to není náhodou tím, že tam mají kočku. Jak říkal pan alergolog, vyvíjí se to a třeba se to vyvinulo tímto směrem. Na další kontrole jsem mu to vylíčil a nechal jsem se testovat na psa a kočku. Vyšlo mi, že mám alergii na oboje, ale na kočku o hodně více. HA! Sám jsem si určil problém, to je fajn, ale ten problém celkově fajn moc není. Dost omezující záležitost… na druhou stranu se to pořád dalo snést.

V únoru letošního roku jsem byl na prohlídce u sportovního doktora, který mi dělal spirometrii. Vyšel mi nic moc výsledek, který byl na hranici začínajícího astmatu. Jelikož jsem nikdy neměl problém s dýcháním, dušnosti či tak podobně, nechápal jsem to a dával jsem to za vinu tomu, že prostě neumím do toho přístroje dýchat – což je ostatně taky pravda 😀 zkusili jsme to asi 4x a stále stejný výsledek. Pak byly testy na výkonnost apod. a tak to nějak zapadlo. Já si to však zapamatoval a věděl jsem, že budu mít další kontrolu u alergologa. Tam jsem mu tuto událost řekl a rozhodli jsme se udělat spirometrii, kterou jsme porovnali s výsledky z minulých let a zhoršil jsem se o 20%… to je sakra rozdíl! Domluvili jsme se, že za týden dáme další test a uvidíme, co s tím. Sranda byla, že 4 dny před tímto testem jsem měl nějakou příhodu a večer jsem poprvé pocítil, co to znamená mít dušnost a špatně dýchat. Dýchání byla neuvěřitelná námaha a když jsem dýchal čistě automaticky, tak jsem se skoro nenadechl… nejvíce se to projevilo v noci při usínání, kdy jsem se musel vážně snažit, abych se vůbec nadechl. To se mi opravdu nelíbilo a trochu mě to i vystrašilo. Obeznámil jsem s tím svého alergologa a tak jsme provedli testy. Opět spirometrie. První vyšla stejně jako před tím, tak mě poslal do lékárny pro inhalátor, který by měl pomoci. Ukázal mi, jak se s tím zachází, 3x jsem si „foukl“, počkal pár minut a šel na další spiro. Výsledek: zlepšení o 15%. Takže jsem byl v podstatě tam, kde jsem byl za svých „mladých“ let. Takže bylo vymalováno. Inhalátor už jsem si nechal a byl jsem poslán ještě pro jeden, ve kterém už byly kortikosteroidy na 6-ti týdenní léčbu. Nic moc pocit odcházet domů s tím, že jsem léčen na astma a jako sportovec + muzikant hrající na dechový nástroj jsem znevýhodněný… další kontrolu mám za oněch 6 týdnů a uvidíme, jak se věci mají. Já doufám, že vše bude jako dřív a že to zabere. Při sportu ani hraní mě to zatím nelimitovalo, tak snad to u toho také zůstane a nebudu muset používat kortikosteroidy i nadále. Vyhledával jsem si to už dopředu a není to nic, co bych chtěl brát pravidelně… Jsem zastáncem spíše přírodních a alternativních cest a tohle ona určitě není. Nicméně nemám žádné známé, kteří by mi mohli poradit, či dát své zkušenosti, tak jsem odkázaný pouze na svého lékaře – zatím.

Toť mé zkušenosti s alergií. Ke konci jsem se trošičku rozepsal, tak snad jsem udržel myšlenku a nezabředl moc do jiných sfér 🙂

Pokud máte někdo zkušenosti s astmatem, budu rád za vše (mail, komentář) s radou/zkušeností/příběhem, co se tohoto tématu týká. Nebojte se na nic zeptat, či něco napsat, budu rád za cokoliv!

Mějte se krásně a alergikové, držme se!

Email: petrvenzara@seznam.cz
Instagram: venzara_vegan

Yes, I feel it. Pollen in the air!
Otázka není třeba, je to jasné! 😀
Zanechat Odpověď

