KNIHA – STEVE JOBS

Rozhodl jsem se před několika dny, že sem budu dávat také dojmy na knihy, které jsem přečetl. Samozřejmě ne na knihy, které jsem přečetl před rokem, protože si z nich pamatuji docela houby, ale na knihy, které jsem přečetl nyní. Z mých zkušeností totiž plyne to, že si z knihy, která nám něco dá, odneseme stejně pouze pár věcí, které si uchováme v hlavě a následně zapomeneme. Toho zapomenutí bych se chtěl vyvarovat – proto dané myšlenky budu psát sem. O to lepší, když má slova třeba někomu pomohou v rozhodnutí si knihu přečíst či naopak 🙂 V podstatě win-win situation, takže není o čem.

Knihu jako takovou jsem nečetl, nýbrž poslouchal ve formě audioknihy. Namluvil ji pan Stránský, takže o emoce, které z knihy srší, rozhodně nepřijdete 😉 pan Stránský to podle mě  namluvil naprosto perfektně! Každopádně je kniha hodně dlouhá, takže nějaký čas potrvá, než ji přečtete a někoho třeba její tloušťka odradí. Jelikož mě zase tolik Apple a samotný Steve Jobs (dále pouze Jobs) nebere, tak mě odradila. Pak se mi ale naskytl velký čas pro poslouchání a tohle byla jasná volba. Musím již teď říct, že jsem rozhodně neprohloupil!

Celá kniha je pojatá jako povídání o životě Jobse. Od jeho rodičů, základní, střední a kousek vysoké školy, přes začátky v HP, založení Applu, až po jeho poslední dny na Zemi. Některé pasáže jsou zde vyloženě nudné, ale je dobré je přečkat, protože jsou zde pasáže, které mě hodně bavily. Musím říct, že jsem po poslechnutí změnil názor na Jobse a celý Apple. Plně jsem pochopil jeho filosofii a to, oč se Jobs snažil. Rád bych vytkl několik věcí, které mě zaujaly, ať už negativně, či pozitivně.

Dělat věci na 110%

Jeho přístup k tvorbě věcí se mi dost líbil (ne celý, protože on je prostě fanatik a blázen). Hlavně ten, že chtěl dělat svou práci ne na 100%, ale  na 110%. Rozhodně svou práci neflákal a nevytvářel nekvalitní věci se zájmem na tom co nejvíce vydělat – zcela naopak. Dbal na nejvyšší kvalitě, kterou mohl nabídnout a chtěl vytvořit něco hodnotného. Ne jen nějaký šunt, který draze prodá a vydělá na tom balík – přesně naopak. O peníze mu vůbec nešlo. A přesně takový přístup se mi líbil. Dělal věci tak nejlépe, jak jen mohl. Bohužel to s tou dokonalostí ve většině případu přeháněl do extrémů a vytvářel tak ohromné stresové zatížení, s čímž se opravdu neztotožňuji.

Absolutní nevyrovnanost

Bohužel neuměl žít klidným harmonickým životem, i když se o to snažil. Byl vznětlivý, hrubý, arogantní, neupřímný a mohl bych pokračovat dále. Na druhou stranu dokázal být tak moc upřímný, že vám narovinu řekl, co si o vás myslí – bohužel jen občas. Jako osoba byl naprosto nevyrovnaný a člověk nikdy nemohl vědět, co udělá. Střídal momenty vzteku a řevu s momenty breku. Ale podívejte se na osobnosti slavných géniů – téměř všichni byli regulérní blázni 😉 není se tedy čemu divit, řekl bych.
Myslím si, že za to hodně může fakt, že se ho rodiče vzdali a byl adoptovaný. Nevěděl tedy, kdo (z koho) je  a celý život, dá se říci, hledal sám sebe.

Extremismus

To se trochu pojí s prvním bodem – dělat věci na 110%. Všechno, co dělal (nebo kupoval atd.), tak muselo být naprosto dokonalé v jeho očích. Pokud se mu to jen prostě nelíbilo, ať už z jakéhokoliv důvodu (občas ani žádný nebyl), okamžitě to zavrhl a odmítl. Například odmítal výběrová jídla v nejluxusnějších restauracích stylem, že se to nedá žrát, jen proto, že se mu chtělo apod. Vůbec se nedivím, že zemřel v tak nízkém věku. Při jeho hladině stresu, nesmyslném stravování a (v knize se o tom vůbec nemluvilo) nulovém pohybovém zatížení, by takto dopadlo téměř každý z nás.

Je toho ještě o trochu více, ale myslím si, že na začátek to stačí 🙂 kniha se mi každopádně líbila a určitě bych ji doporučil. Hlavně těm, kteří se o Jobse zajímají a chtěli by porozumět jemu a filosofii toho pravého Applu – tzn. pod vedením Jobse.

Četl jste někdo tuto knihu? Pokud ano, co se Vám líbilo/nelíbilo? 🙂 Dále, jak je zvykem…

Mějte se tak, jak uznáte za vhodné!
P. V.

 

Zanechat Odpověď

