PREVENTIVNÍ PAUZA OD CVIČENÍ (SPORTU)

Vycházím ze svých osobních zkušeností, které jsem nabyl za léta sportování. Ať už ze zkušeností se svým tělem či nabitých od jiných lidí, kteří se ve sportu pohybují. Pokud je pro Vás pohyb život tak, jako pro mě, tak vězte, že tento článek nebude vůbec snadné pochopit a to z jednoho zcela jednoduchého důvodu. Týden (či dva) nemít žádný trénink, je pro mě něco jako se týden nenajíst, nevidět, neslyšet atd. Prostě něco, bez čeho se vám opravdu obtížně žije a spíše jen přežíváte a počítáte dny, kdy se budete moci navrátit do plnohodnotného života. Kdo zná, ví, o čem mluvím. Kdo ne, tak si může představit alespoň příklady, které jsem uvedl, a třeba pochopí.

Proč o tom však píši. Sám jsem pochopil, že na prvním místě je zdraví a až poté je všechno ostatní. Bohužel pokud potřebujete dokazovat určitou výkonnost, tak se zdraví velmi často přehlíží. Buď za to může ego, které Vám nedovolí si dát týden volna, protože byste přeci měli slabší čas na 5km, či byste zvedli na benchpress stejně, jako před týdnem. Nebo za to může (což platí u mě) sezona ve smyslu zápasů a tréninků, kde když vynecháte tréninky, tak si prostě nezahrajete… Proto se pak stává, že odsouváte onu pauzu třeba na předem daný termín (Vánoční svátky) a neposloucháte svoje tělo. Respektive posloucháte, ale říkáte si, že to ještě měsíc vydrží a pak dostane, o co si žádá již teď. Měsíc je přeci krátká chvíle.

To sice je, ale jak jistě znáte, čas je relativní pojem a není měsíc jako měsíc (a také není měsíc jako Měsíc, že… :D). Tím jsem chtěl naznačit, že nový motor auta po měsíci používání vypadá zcela jinak než použitý – jestli rozumíte. Nový motor (berme jako asociaci za odpočaté tělo) vydrží měsíc v zápřahu naprosto v pohodě a použitému třeba praskne nějaká hadička, zadře se, inu prostě nevydrží a rozbije se. Samozřejmě se to samé může stát i novému motoru, to nikdo netvrdí. Jen je ta pravděpodobnost o dosti menší. Každopádně oba motory při menším problému dají signál a rozsvítí červenou varovnou kontrolku. Jestli budete pokračovat ve spanilé jízdě je na Vás. Každopádně až se motor rozbije, chyba je na Vaší straně. On Vám signál dával jasně najevo, to Vy jste ho ignorovali. Pak se může stát, že Vás oprava bude stát měsíc či dva bez možnosti použití auta a taky 1-2x tolik peněz, co by stála prevence. Pak si můžete drbat hlavu a říkat člověku tak vlastní fráze: „Kdybych já poslechl… kdybych udělal tohle a tamto.“ V tu chvíli je však již pozdě a můžete se pouze poučit a příště již stejnou chybu nedělat.

Proto apeluji na jednu činnost a tou je poslouchat vlastní tělo. Ono tu pomyslnou červenou kontrolku vždy rozsvítí, jen je třeba dávat pozor a neignorovat. Cítíte se více unaveni než dříve? Nemáte takovou regeneraci a výkonnost? Ve vašem tréninkovém diáři nemůžete zpětně onu preventivní pauzu ani najít? Toto jsou jedny z mnoha červených kontrolek. Zapřemýšlejte nad tím 😉

Já osobně doporučuji (alespoň) týdenní pauzu po 2-3 měsících. Pauzou myslím úplnou pauzu. Nula tréninku. Ležet na gauči. Jít na masáž. Navštívit přátele. Zajít do kina.

Rozhodnutí je na Vás!

Děkuji za přečtení a doufám, že Vám článek něco dal a ne jen vzal 🙂 do příštího setkání…
se mějte, jak uznáte za vhodné!
P. V.

 

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s